It's done, It's a wrap - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Jasper Anten - WaarBenJij.nu It's done, It's a wrap - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Jasper Anten - WaarBenJij.nu

It's done, It's a wrap

Door: Jasper Anten

Blijf op de hoogte en volg Jasper

14 Juli 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hi People of the internet,

Ja, hier zit ik dan in een van mijn laatste weken in Maleisië, bezig aan mijn laatste blog. Op het moment ben ik alles aan het afronden en zo dus ook mijn reis. Ik ben nog maar pakweg 2 weken op kantoor te vinden waarin ik voornamelijk werk aan mijn eind report voor school. Geen projecten meer voor mij maar voornamelijk andere afdelingen helpen en heerlijk ontspannen muziek luisteren, terwijl ik af en toe een zinnetje van mijn eind report type en terug denk aan alle leuke/gave dingen die ik de afgelopen maanden allemaal wel niet heb gedaan.

Mijn laatste grote reis stond afgelopen maand op de planning. Het leuke aan Leven in Kuala Lumpur is dat je vanaf hier overal naar toe kan vliegen voor weinig geld. In Nederland zou ik er nooit aan denken om op een willekeurige vrijdag een vliegtuig te pakken voor een vlucht van 3 uur maar met deze prijzen en 2 vrije dagen was dit natuurlijk heel verleidelijk. Nou waar gingen we heen dat was de vraag na wat wiggen en wegen kwamen we uit op 2 plekken, Hong Kong of Bali. Maar hoe kies je nou tussen 2 van zulke gave plekken? Precies de neutrale dobbelsteen! 1-5 was Hong Kong en 6-10 was Bali. De dobbelsteen viel op 6 en ons lot was bepaald, wij gaan naar Bali! Bewapend met een backpack en veel zin gingen we met ze 3e donderdag avond naar het vliegveld. Eenmaal op het vliegveld (we zaten wat krap met tijd omdat we direct uit werk kwamen) maakte we 1 cruciale fout. We gingen eerst uitgebreid wat eten, want ja op een lege maag vliegen is ook niks. Nou na het eten dachten we rustig naar het vliegtuig te kunnen maar (Altijd die vervelende maar) we gingen natuurlijk Maleisië uit en dan moet je langs de douane, en daar stond me toch een rij. Hierdoor moesten we naar ons vliegtuig rennen en kwamen we op last call binnen.

Bali
Eenmaal op Bali gingen we direct door naar ons hostel het was immers als bijna 23.00. Na te zijn ingecheckt gingen we een drankje doen in de stad. We overnachten de 1e nacht in Kuta ook wel het Lloret da Mar van Azië, voor ons Nederlanders. Dit betekende toeristen, eet tentjes en bars. Na een prima 1e avond waarbij we op het einde bijna gezakkenrold waren, gingen we de volgende dag met 3 scooters op pad naar Ubud. Na een tocht langs een groot stuk van Bali waarbij we mooie tempels en natuur hebben gezien kwamen we ’s avonds aan in Ubud. We zaten in een heel mooi, rustgevend Guest House genaamd Nirvana Guest House (een echte aanrader). Ubud is in het binnenland van Bali en staat bekend om ze rust, in vergelijking met Kuta. Vanuit het Guest House zijn we de volgende dag met de scooter richting het noorden vertrokken. We hebben de hele dag gescooterd langs de vulkaan, de rijstvelden en viewpoints. Onze laatste dag in Bali verbleven we in Kuta omdat we vanaf hier makkelijk naar het strand konden op onze laatste dag. Op onze laatste dag hebben we heerlijk op het strand gelegen en gedaan waar Bali bekent om staat namelijk surfen. Ik en surfen tot op heden nog geen echte combi. Het staan is me amper gelukt maar het was wel gaaf. En ik heb er wel mooie foto’s/filmpjes aan over gehouden.

Weekenden in KL
Omdat ik Kuala Lumpur zo vaak verlaat in het weekend vragen jullie je zeker af of er überhaupt wel wat te doen is in deze stad? Dat is wel het geval maar na 5 maanden worden de keuzes natuurlijk wat beperkter en word het meeste een beetje standaard. Daarom besloten we met een groepje om eens iets extremer op te zoeken in KL. We kwamen uit bij een middagje Quad rijden. Net iets buiten KL in een heuvel gebied zijn we toen uiteindelijk met ze 14e wezen Quad rijden. Heel gaaf tussen een soort jungle gebiedje.

Jungle book
Nou het was zo ver, mijn laatste weekend weg tijdens mijn stage periode. Ik had tot nu toe alles gedaan op 1 ding na. Ik heb de eilanden aan de west kust gezien, in ieder geval 1 aan de oostkust (er staat er nog een op de planning voor na mijn stage) en Cameron Highlands. Maar er ontbreekt één plek op het lijstje Taman Negara. Het oudste primaire regenwoud ter wereld, ik quote hier veelzijdigemaleisie en wikipedia als ik zeg dat het nog ouders is dan het Amazone gebied. Samen met 3 andere mutiara bewoners vertrokken we zaterdag ochtend richting de jungle. Na een relatief korte busreis van 2,5uur en nog is 1,5uur wachten kwamen we aan bij de boot die ons naar onze bestemming zou brengen. De bootreis begon mooi op de rivier langs het regenwoud op een echt Aziatisch bootje. Maar na 1,5uur werd het tochtje toch wat eentonig, helemaal met het idee dat we nog is 1,5uur te gaan hadden. Met dit in gedachte en het feit dat we heerlijk relaxed in het zonnetje over het water voeren vielen we alle vier in een heerlijk middag dutje. We kwamen aan in een klein soort dorp wat tegen over taman negara lag alleen de rivier scheidde ons tussen van jungle. We hadden een pakket geboekt met alles erop en eraan. Onze eerste activiteit was een nacht tocht door de jungle. Samen met een gids trokken we erop uit over een aangelegd pad. Hieruit bleek dat het toch een erg toeristische attractie was. Desalniettemin hebben we toch wat insecten gezien zoals wat wandelende takken, duizendpoten en me favoriet een Maleisische vogelspin, alsof ik nog niet bang genoeg was. Daarna gingen we vroeg ons bed in, niet alleen omdat we moe waren en de dag erna ook vroeg op moesten. Maar ook omdat ik als de dood was voor al die vieze insecten en ik zo snel mogelijk wilde dat de nacht voorbij was. Naja dag 2 in de jungle bestond uit een looptocht naar 2 uitkijk punten. Een jungle is zoals de meeste weten een benauwde vochtige plek. En dit gold ook voor Taman Negara, ik denk dat ik 2 emmers eruit heb gezweet op me weg naar boven. Maar het uitzicht was prachtig. Hierna zijn we de boot naar een inheems volk gegaan. Deze ‘’inheemse’’ mensen lieten ons zien hoe je vuur maakte en met blaaspijp giftig pijltjes schoot. Deze ‘’inheemse’’ mensen krijgen hier natuurlijk voor betaald, vandaar de ‘’. De mensen zagen er niet heel inheems uit namelijk ze droegen redelijk normale/westerse kleren. Maar al met al interessant om te zien dat er toch nog echt mensen in een hutje in de jungle wonen.

Laatste weekend
Afgelopen weken stonden vooral in het teken van laatste keren. Na 5 maanden in KL te hebben door gebracht ga je toch vaak naar dezelfde plekken waarvan je uiteindelijk wel afscheid moet nemen, en dat hebben we gedaan. De laatste keer stappen, de laatste keer die overheerlijk chickenwingz, de laatste huisfeestjes en de laatste keren al die leuke mensen zien. Met gepast afscheid gaan we KL verlaten maar wie weet keren we ooit terug.

Nou dit was het dan. Ik denk niet dat ik tijdens mijn reis door Thailand en Cambodja geen tijd en zin heb om een verhaal te schrijven en aangezien ik daarna terug naar Nederland kom lijkt het me ook een beetje overbodig. Dit was dus voorlopig mijn laatste blog. Wie weet ga ik ooit nog is een wereldreis maken en daarom zeg ik maar voorlopig. Of wie weet begin ik later wel een lifestyle blog, alles is mogelijk. Maar goed voor mijn Maleisische blog is dit toch wel het einde. 14 augustus land ik weer in Nederland en vanaf dan ben ik beschikbaar om al deze interessante verhalen te vertellen met beeldmateriaal erbij.

Ik heb een ongelofelijk leuke tijd gehad met de meest geweldige, leuke mensen. Iedereen in KL bedankt voor deze mooie tijd en tot in Nederland! En iedereen die mijn blog heeft gelezen bedankt en tot in augustus!

Terima Kasih!!!

  • 14 Juli 2015 - 06:53

    Erik Anten:

    Hoi Jasper,
    Erg leuk stukje en het spat ervan af dat je een leuke leerzame tijd hebt gehad, waarbij je veel culturen en mensen ontmoet hebt.
    Ik hoop dat je toch probeert op je volgende trip door Thailand en Cambodja daar waar je wifi hebt de rust vindt om ons thuis blijvers van je levendige teksten te voorzien hoe kort dan ook.
    Geniet ervan!!
    Groetjes Erik

  • 14 Juli 2015 - 08:02

    Ilse Jetten:

    Hallo Jasper, het eind is in zicht en wat heb een hoop gedaan en gezien, je verhalen zijn geweldig,
    geniet van je trip in Thailand en Cambodja maar dat zal wel lukken daar ben ik van overtuigd,
    heeeeeel veeel plezier, goeder reis en tot 14 augustus,
    Groetjes, Ilse




  • 14 Juli 2015 - 10:16

    Lau:

    Veel plezier en doe de groetjes aan maaike!

  • 14 Juli 2015 - 14:17

    Jasmijn:

    Jappie! Super gaaf allemaal! Tijd vliegt of niet:) heel veel plezier met Maaike! x

  • 15 Juli 2015 - 16:30

    Riekie:

    Ook Bruno en ik wensen jullie een hele fijne vakantie. We hebben genoten van je verslagen.
    Veel plezier!

    Riekie

  • 15 Juli 2015 - 22:10

    Marga:

    Heel erg genoten van al je verhalen over je talrijke uitstapjes, geniet nog van je laatste dagen in KL. Het lijkt net alsof je al veel vakantie hebt gehad maar... omdat je zo hard hebt gewerkt op stage daar in KL verdien je natuurlijk nog een 'echte' vakantie. Neem het er van en vooral heel veel plezier gewenst op reis/vakantie in Thailand en Cambodja, samen met je zus, lijkt me ook heel bijzonder. Ook goeie reis gewenst van Hub en tot half augustus in Nederland!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Actief sinds 18 Feb. 2015
Verslag gelezen: 669
Totaal aantal bezoekers 2636

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 17 Augustus 2015

Kuala Lumpur!

Landen bezocht: